mijn artrose, omgezet in een oplossing voor velen...
Ik bezocht voor het eerst evenementen waar mensen met een handicap om een titel streden in Vollybal, Tennis en Basketbal , dat is pas Topsport.......geweldig.......ouwe coaches van eerder kwam ik er tegen en allen prezen net als ik de gedrevenheid en ik heb mij door insiders laten vertellen dat de afterpartys tussende sexen niet te evenaren zijn..........
Een totale ommezwaai in denken en doen brachten deze gesprekken te weeg, zeker toen de beperkte mobiliteit van deze mensen aan de orde kwam, waar men geen structurele oplossing voor wist. Over hoeveel mensen praten we dan was mijn vraag aan haar.
2 % van de Nederlandse bevolking heeft een Sociaal Mobiliteis Probleem.
Tel daar bij op ouderen die ook moeilijker de dagelijkse dingen kunnen doen en daardoor meer en meer afhankelijk van hun omgeving e.o. worden.
Marijke dat houd in, zeg maar in een stad als Hengelo met 65.000 inwoners toen, dat +/- 1300 mensen met een handicap en ouderen, graag op pad willen en dat niet kunnen, omdat er geen passend vervoer voor is.......
Laat mij dat eens verder onderzoeken en uitrekenen Marijke........
Het zat in mijn genen waarschijnlijk, al voor de 2e Wereldoorlog had mijn vader in Hengelo een Busbedrijf genaamd HAVI; Hengelose Autobus Verhuur Inrichting met meer dan 10 bussen, gevestigd in de Adamsweg in Hengelo ov.
Ik ging met het idee naar mijn vader, jongen dat deed ik vroeger al, voor een kleine prijs mensen uit de wijk halen naar bijv. het Consertgebouw en retour, ie konnen wal nun j.. wèn! en dat is uit de mond van mijn vader een compliment, kan ik je vertellen, want hij had er tig in zijn directe omgeving.
Ik was helemaal enthousiast en rook mijn kans voor iets prachtigs in mijn nadagen.....en door mijn gewrichtsproblemen; ik ging tot de doelgroep behoren....
Mijn A4 zag er na enkele dagen zo uit:
- 2 % van de Nederlandse bevolking heeft een Sociaal Mobiliteis Probleem.
- iedere stad of dorp heeft dit probleem en heeft interesse in een systeem.
- Komende jaren zal door de Vergrijzijng dit Percentage gaan toenemen.
- Stel dat ze nu 1 keer per maand weg willen zijn dat 1300 x 12 ritjes = 15.600 ritten op jaarbasis : door 52 weken is 300 ritjes : door 7 dagen = 42 per dag, alleen al in Hengelo, daar is een Vervoers Bedrijf in geinteresseerd!
- Taxi en Busbedrijven bestrijken heel Overijsel met Leerlingen en Sociale werkplaatsen vervoer.
- Uitvoerend materiaal is dus aanwezig.
- Meeliften op dit materiaal, waardoor de prijs per rit aantrekkelijk is voor de doelgroep.
- Daarna is grensoverschrijdend vervoer mogelijk
- Later NS als partner inschakelen voor landelijke mogelijkheden.
- De Wet Personenvervoer wordt aangepast, is in de kamer in behandeling, waardoor men per zitplaats mag gaan verhuren i.p.v. per auto.