mijn artrose, omgezet in een oplossing voor velen...
Mijn "God straft onmiddelijk" werd, Ook Gij Brutus...
ontstoken gewrichten, wat een zeerte!
Menige vrijetijds dokter wist het al, Jicht Benno, komt door teveel alcohol......
Ondanks dat ik die specialisten wel enig gelijk kon geven, kwam ik toch in een betrouwbaarder patroon van artsen onderzoek uiteindelijk bij de werkelijke specialisten van Het Roesing die Gewrichts Artrose in al mijn gewrichten constateerden.........
We schrijven 1981 en de rest van mijn leven achter de bar in een café is ook geen optie. Mijn tentakels wogen de mogelijkheden af en zongen ze rond, daar waar mogelijk.
Als mijn dienst achter de bar er op zat, mocht ik ook graag nog een uurtje aan de andere kant van de tap een enkel drankje drinken, voor ik huiswaarts ging.
Marijke Riemsma, een vaste bezoekster van Café De Apotheek vertelde over haar werk als Adjunct- Directeur van STREVO;
Stichting Revalidatie Voor Overijsel
Men hield zich voornamelijk bezig, mensen met een Handicap te laten functioneren in alledaagse dingen zoals bijv. een blinde geleide route in de stad, aanpassingen in woningen voor mensen met een rolstoel, drempels weg voor een rolstoel, hulpmiddelen thuis, aangepast aan de soort handicap die er was. etc.
Marijke was een gedreven voorvechter in deze en mij boeide deze materie in hoge mate...............
Hé Benno interessant deze ommezwaai in denken en doen, na al die Idioterie van de laatste jaren. Vijf voor Twaalf om je talent alsnog serieus te tonen.........
Daar was ik echt van doordrongen, wil je nog iets van je leven maken, moet je snel zijn anders is het te laat en loopt het slecht met je af Benno Hendrik Johan Assink van 15-12-'43 en dat was nou ook weer niet de bedoeling geweest van lang leve de lol..van de afgelopen jaren
Ik bezocht voor het eerst evenementen waar mensen met een handicap om een titel streden in Vollybal, Tennis en Basketbal , dat is pas Topsport.......geweldig.......ouwe coaches van eerder kwam ik er tegen en allen prezen net als ik de gedrevenheid en ik heb mij door insiders laten vertellen dat de afterpartys tussende sexen niet te evenaren zijn..........
Een totale ommezwaai in denken en doen brachten deze gesprekken te weeg, zeker toen de beperkte mobiliteit van deze mensen aan de orde kwam, waar men geen structurele oplossing voor wist. Over hoeveel mensen praten we dan was mijn vraag aan haar.
2 % van de Nederlandse bevolking heeft een Sociaal Mobiliteis Probleem.
Tel daar bij op ouderen die ook moeilijker de dagelijkse dingen kunnen doen en daardoor meer en meer afhankelijk van hun omgeving e.o. worden.
Marijke dat houd in, zeg maar in een stad als Hengelo met 65.000 inwoners toen, dat +/- 1300 mensen met een handicap en ouderen, graag op pad willen en dat niet kunnen, omdat er geen passend vervoer voor is.......
Laat mij dat eens verder onderzoeken en uitrekenen Marijke........
Het zat in mijn genen waarschijnlijk, al voor de 2e Wereldoorlog had mijn vader in Hengelo een Busbedrijf genaamd HAVI; Hengelose Autobus Verhuur Inrichting met meer dan 10 bussen, gevestigd in de Adamsweg in Hengelo ov.
Ik ging met het idee naar mijn vader, jongen dat deed ik vroeger al, voor een kleine prijs mensen uit de wijk halen naar bijv. het Consertgebouw en retour, ie konnen wal nun j.. wèn! en dat is uit de mond van mijn vader een compliment, kan ik je vertellen, want hij had er tig in zijn directe omgeving.
Ik was helemaal enthousiast en rook mijn kans voor iets prachtigs in mijn nadagen.....en door mijn gewrichtsproblemen; ik ging tot de doelgroep behoren....
Mijn A4 zag er na enkele dagen zo uit:
- 2 % van de Nederlandse bevolking heeft een Sociaal Mobiliteis Probleem.
- iedere stad of dorp heeft dit probleem en heeft interesse in een systeem.
- Komende jaren zal door de Vergrijzijng dit Percentage gaan toenemen.
- Stel dat ze nu 1 keer per maand weg willen zijn dat 1300 x 12 ritjes = 15.600 ritten op jaarbasis : door 52 weken is 300 ritjes : door 7 dagen = 42 per dag, alleen al in Hengelo, daar is een Vervoers Bedrijf in geinteresseerd!
- Taxi en Busbedrijven bestrijken heel Overijsel met Leerlingen en Sociale werkplaatsen vervoer.
- Uitvoerend materiaal is dus aanwezig.
- Meeliften op dit materiaal, waardoor de prijs per rit aantrekkelijk is voor de doelgroep.
- Daarna is grensoverschrijdend vervoer mogelijk
- Later NS als partner inschakelen voor landelijke mogelijkheden.
- De Wet Personenvervoer wordt aangepast, is in de kamer in behandeling, waardoor men per zitplaats mag gaan verhuren i.p.v. per auto.
Marijke was zo mogelijk nog enthousiaster en vond snel andere geinteresseerden.
Zeker nadat ik tijdens een overleg met haar voorstelde om de proef op de som te nemen! Waar zij bij was belde ik Taxi Hammink in Almelo: Mijnheer Hammink ik heb werk voor U, veel werk. Binnen het half uur zaten we er aan tafel.
Taxi Hammink met prachtig materiaal en werd mijn Pilot Project:
Aangepast Vervoer Almelo.
Binnen twee weken na ons gesprek over deze materie kwam ze dan ook met het voorstel: Benno wil jij niet als vrijwilliger aan STREVO verbonden worden?
Hier lag mijn kans; Nee Marijke als het idee zo aanslaat, wil ik wel als Project Leider Aangepast Vervoer Overijsel bij de STREVO een aantal jaren in dienst treden om het Handen en Voeten te geven.
Dat is de Taal die men in deze softe sector spreekt, maar ik niet gebruiken kan.
Alleen zakelijke denken is een oplossing in een grootschaligheid als deze Marijke!
deze initiatieven zijn prachtig als het om nu en dan gaat Marijke......
Dit argument gaf de doorslag, ook voor haar en haar Directeur Gerard Maassen.
1981 trad ik in dienst van de STREVO met een contract voor een jaar.
Wat ik toen nog niet wist, maar snel achter kwam:
Marijke Riemsma was een hele mevrouw in deze; Den Haag, Provinciaal overleg, Subsidie ingangen, Landelijk overleg met andere STREVO,s enz. Marijke trok aan de touwtjes en ik deed er mijn voordeel mee.
Maandags werd begonnen met de agenda van deze week door te nemen met een kopje koffie, gebak en verhalen over wat men zoal gedaan had afgelopen weekend.
Thuis problemen werden opgevoerd en dat van 8 medewerkers.........de softe sector.., Sociale Academie mensen op de belangrijke plekken.......
Het beste voorbeeld was tijdens een van mijn eerste bezoeken aan mevr. Cris Burgaiski van de Gemeente Enschede, Hoofd Ambtenaar Sociale Zaken.
Het lijkt wel een verkoop verhaal mijnheer Assink, wat U daar ook maar onder verstaat mevrouw Burgaiski, het is een verkoop verhaal, niets meer, niets minder. Als ik straks bij Taxi Jansen kom met mijn idee, zo,n 30.000 ritten op jaarbasis bij hem onder te brengen, zal hij mij zo uit de losse pols een prijs noemen, die de FL.300.000 overstijgd......
De nieuwe Wet Personen Vervoer die er aankomt, zal vervoer per zitplaats gedogen, daar zijn ze niet blij mee, maar daar heb ik het over.
Daar zijn Uw inwoners en komende gebruikers bij gebaat Mevr. Burgaiski, zodat de Gemeente Enschede een probleem minder heeft en dat argument begrijpt Taxi Jansen als de beste.
Bij de STREVO had ik ze al zien kijken, sportief geklede man met een missie die STREVO landelijk op de kaart ging zetten, met de oplossing voor het probleem:
Sociale Mobiliteit voor Ouderen en Mensen met een Handicap.
Aangepast Vervoer Almelo uitgevoerd door Taxi Hammink ging als eerste starten..
Logo's, folders, pasjes, media te woord staan enz. enz.
Marijke en ik maakten lange dagen: van 08.00 - 17.00 uur in het Oude Ziekenhuis aan de Kievitstraat en daarna onder een glas bij Café De Apotheek, waar Marijke de aantekeningen maakte van onze ideen...............
Marijke was gelukkig een kei in het stukken maken en archiveren en verzenden daarvan, zodat in no time bekend werd dat er een oplossing aan zat te komen voor het sociale verkeer van gehandicapten en ouderen in Nederland en dat hebben wij en de STREVO geweten!
Voor mij gold alleen de praktijk! Het idee en de argumenten klopten...
Het heeft me vele glazen rode wijn e.o. gekost maar het was het dubbef en dwars waard Marijke chapeau!!!
Werkoverleg e.o. met Marijke Riemsma in diverse café's was een genot in alle opzichten!! Als míj 's avonds thuis weer eens een idee te binnen schoot ging Ík op het zelfde moment op het fietsje naar de Lindenweg om het Marijke voor te leggen, het werden korte nachten en veel consumpties (vandaar het fietsje), maar het resultaat kwam er aan.
Aangepast Vervoer voor mensen met een mobiliteitsprobleem, leek?, was?, verleden tijd in Overijssel e.o.? Binnen een half jaar reed er Aangepast Vervoer in Almelo-Deventer en Hardenberg, het werd een groot succes.Om Overijssel dekkend te krijgen werd mijn contract met anderhalf jaar verlend, Hengelo-Zwolle-Kampen-Nijverdal-Hellendoorn-Deventer, werden in die twee jaar in Overijssel toegevoegd.
Marijke verzorgde de informatie en begeleiding naar de diverse doelgroepen.
Ik selecteerde en begeleidde de uitvoerende Taxi bedrijven.
Geen eenvoudige klus want zoveel competente Taxi bedrijven waren er niet in den lande. Gunstige uitzondering in deze was o.a. Taxi Jansen uit Enschede, die ook in de landelijke Raad van KNVTO zat en mij inzicht en visie in de materie en toekomst verschafte.
Tegelijk ging ik in gesprek met het Openbaar Busvervoer als TET met de heer van der Zijl in Enschede.
OAD.met de heer J. ter Haar Sr. in Holten
Alle krachten werden gemobiliseerd, om onze " lastige doelgroep" mensen met een Handicap en Ouderen mee aan boord te krijgen....
Iedere provincie in Nederland heeft een soort STREVO met ieder kwartaal een landelijk overleg. Men wilde ons inhuren om in andere provincies dit ook van de grond te tillen. Mijn baan was voor jaren een geweldige zekerheid geworden.
Zelfs internationaal was er interesse in ons systeem. STREVO,of liever marijke en ik, kregen een uitnodiging om in Stockholm op het wereld congres voor Handicap & Dissabled People in woord en beeld een voordracht te geven over onze werkwijze!
Imke, prachtige lerares Engels, partner van mijn ex collega Rene Meier in de Horeca, had de door Marijke opgestelde voordracht vertaald in het Engels en ik kwam de uitspraak bij Imke oefenen.........Aproxamitly deed Imke bulderen van het lachen...
Zelfs de directeur van de STREVO, Gerard Maassen, die mij nogal een vreemde eend in de bijt vond, glom van trots en had het liefst de voordracht zelf gedaan maar hij snapte er helemaal niets van!
Zo hadden Marijke en ik een pracht van een week, prima Hotel en genoeg zakgeld, in mijn favoriete land Zweden, met een hoop buitenlandse interesse in onze werkwijze, waarvan later Zweden en Canadezen naar Nederland kwamen, om er hun voordeel mee te doen!
Op een eerder congres hierover in Engeland, werden we in studenten huizen op een Campus, die net schoongespoten waren ondergebracht!
Van de 3 dagen, was ik er 2 doodziek.
KNVTO, het overkoepelend orgaan van Tàxi en Openbaar Vervoer Bedrijven waren minder tevreden over ons meeliften in daluren. Begrijpelijk want die wilden er meer geld uitslepen voor hun leden.
Nu zoveel jaar later, kan ik dan ook wel zeggen dat deze weg vooropgezet was, omdat we heilig overtuigd waren van onze visie in deze. Het mee liften met zeer lage prijzen zou uiteindelijk leiden tot betere prijzen nadien voor de vervoerders.
Wij moesten aantonen dat deze " bewerkelijke, dus lastige doelgroep", ouderen en mensen met een handicap, niet in de kou kon blijven staan door Vervoerders.
Uiteindelijk werden ze een grote steun in het vinden van middelen bij de lokale en landelijke overheden voor een blijvend en verbeterend systeem, ook door ons voorzien. Het gaat tenslotte om substancieel vërvoer in ons land, door ons vanaf het begin voorspeld.
Daar hoort een normaal prijskaartje bij, voor zowel gebruikers als uitvoerenden. Deze opvatting liet ik bij overleg aan alle partijen, als uiteindelijk doel ook altijd horen.
Eerst de noodzaak aantonen, dan komt het begrip er "vanzelf" achteraan!
Wat dan ook niet te begrijpen is dat deze zelfde groep vervoerders er nog steeds niet in geslaagd is, na 25 jaar Aangepast Vervoer te hebben uitgevoerd, de klachten van de te lange wachttijden voor gebruikers weg te werken! Ook die verhalen staan al 25 jaar regelmatig in de courant. Problemen waren hier de bemanning van de telefooncentrales; Geen stratenkennis van het gebied door het gebruik van regiocentrales was en is de grootste fout die men maakte, Geen ondersteunend zitplaats computerprogramma voor de diverse auto,s een door ons ontwikkeld hulpprogramma is nooit verder door ontwikkeld in de branche......
Nu, met de huidige middelen als TOMTOM en Mobilifoon in iedere bus of Taxi, zou je toch denken dat men adequaat kan ingrijpen wanneer nodig!
Mobilofoon contact tijdens de ritten is noodzakelijk en helpt de wachttijden verminderen en een hoop ergernis voorkomen.
Wij Hollanders jong of oud, moeten alles toch snel doen, i.p.v. blij met een oplossing, kankeren we er wat op los, op alles en nog wat......
STRATEGO van de bovenste plank, anders kan ik het niet uitleggen dan: toen ik in die BOer jaren met alles en iedereen aan tafel had gezeten om Aangepast Vervoer in den lande te gaan uitvoeren pleegde diezelfde KNVTO met de nieuwe vervoerswet in de hand net zo makkelijk een COUPE door van de een op de andere dag, na in het grootste geheim te hebben vergaderd en voorbereid:TREINTAXI te lanceren.
Men probeerde de krenten uit de pap te halen en met medewerking van o.a. De Nederlandse Spoorwegen de doelgroep waar ik voor streed opnieuw buitenspel te zetten. Ik als initiator liet mij niet op de kop zitten en kreeg zowaar de volgende dag alle belanghebbende partijen bij Hotel Wientjes in Zwolle aan de tafel.
Mij nog net niet de gek aanstekend maar met een minzame lach op het gezicht zeiden zowel De Spoorwegen als de KNVTO:
Mijnheer Assink e.o. Als U zorgt voor een zak met geld uit Den Haag nemen wij Uw doelgroep ook mee met TREINTAXI
Daar stonden wij met onze mooie landelijke plannen en oplossingen voor onze doelgroep! Vanaf dat moment wist ik het zeker, een grotere beerput en handjeklap in Vervoersland bestond er niet.Men rook het grootte geld uit Den Haag en iedereen die ook maar iets met vervoer te maken had en iets voorstelde in Nederland deed er aan mee.Ik was er met al mijn enthousiasme en openheid volledig ingetuind en waren weer terug bij af.
De denktank van de KNVTO, een verzameling Nyenrodianen, top off the hill, samen in een riant Utrechts stulpje, had zijn werk top gedaan......
Nog meer Groot geld uit Den Haag lonkte in Vervoersland en men was er als de kippen bij, Marijke enikzegdegek, alle Ouderenbonden en aanverwanten, surfden op de boeggolf mee!
Tàxi Hammink uÍt Almelo en andere vervoerders die al het initiatief hadden genomen werden als melaats beschouwd en als zodanig door hun eigen vakbroeders bejegend en genegeerd.
Nu wisten we ook waarom de twee grootste en beste Taxi Centrales van ons land, Jansen in Enschede en Kramer in Haarlem, beide in het bestuur van de KNVTO, nu op de Bahama's golfden......beide hadden het bedrijf op tijd aan het Openbaar Vervoer verkocht...
De directeuren van deze regionale en landelijke busbedrijven kwamen in een goed, dan wel meer dan goed betaalde denktank baan, in Utrecht te zitten. We werden door dit orgaan uitgenodigd onze ideën rond onze doelgroep te spuien in een besloten overleg. Het was tweeledig, of we voor een tribunaal stonden en anderzijds zag men ook gedrevenheid en verstand van een wereld, die men ook begrijpen wilde, om er haar voordeel mee te doen.
Dat vonden wij al een hele goede stap voorwaarts......en zo was het ook
Geintimideerd waren we níet maar wel een stuk wÍjzer geworden. Zo wordt het spel gespeeld en dit zijn onze spelregelsl Juíst Benno Assínk werd begrijpend wakker!
ïnmiddels was er landelijke aandacht in de media ontstaan en dat hielp zo hier en daar zeker
diverse partijen wakker te schudden en dat is nooit verkeerd, is mijn mening!
Mijn compaan in de strijd Marijke Riemsma was hierin een meester en had het er maar druk
mee.
Gevolg was wel dat alle instanties die ook maar iets met gehandicapt dan wel ouderen te
maken hadden deze voor hen belangrijke zaak verder opschudde en zodoende de nodige
aandacht in den lande kreeg, aanzwengelde waar nodig en uiteindelijk die erkenning en de
middelen kreeg die er voor nodig waren!
Een heftige doch zeer boeiende tijd met een hoop leermomenten vind ik achteraf.
Ook achteraf denk ik te kunnen zeggen dat de Denktank Riemsma-Assink zodanÍg aan heilige huisjes, bomen en instanties heeft lopen schudden dat ook "De Grote Vervoerders" ook de nietkrentenindepap serieus is gaan vervoeren, die voorwaarde hadden wij toch maar geschapen.....
Deze missie, begonnen in Overijsel, verspreidde zich snel als een goedaardige olievlek.....we stonden nog maar aan het begin.....snel schakelen, dat konden we..